Je to umenie?

20. srpna 2014 v 14:04 | womm |  Názory/Úvahy
Hell-o drahá čitateľka / drahý čitateľ!

Zabralo mi dva dni kým som niečo vymyslel. Teší ma to asi ako alkoholika cirhóza pečene a celkovo ma dosť zaujíma čo s týmto hniezdočkom nekonečnej múdrosti bude. Dúfam, že sa situácia zlepší. No nič.
Tento článok mal byť pôvodne báseň, ale keďže momentálne nič nejak neprežívam tak nebude. Miesto toho som si zmyslel, že by som rád uvažoval o tom čo môže byť považované za umenie a čo nie. Debatovanie a úvahy na túto tému ľudí očividne veľmi bavia a myslím, že nikdy neskončia. Tak prečo nenaskočiť na vlak spolu s nimi?

Najprv skúsim vymyslieť nejakú definíciu umenia.
*Autor sa zamýšľa tak hlboko až sa ocitá na dne myšlienkovej Mariánskej priekopy.*
V podstate za umenie môžeme považovať hocičo nezvyčajné, čo nedokáže hocikto a čo má nejaký účel/kvalitu? Dajme tomu. Toto som si stanovil ako odrazový mostík. Samozrejme nebudem tu písať obligátne veci akože umenie má mnoho oblastí a bla bla bla. Prejdime radšej ku konkrétnejším príkladom.


Najprv k tomu, čo ja absolútne nepovažujem za umenie. Umenie podľa mňa určite nepredvádzajú ľudia, ktorí tvoria obrazy ako tento. Šokujúce na tomto príklade je pre mňa to, že sa tento obraz predal za 1.1 milióna dolárov. Kto si s pokojným svedomím zavesí takú drahú bordovú kocku na stenu? Toto je jedna z vecí, ktoré nikdy nepochopím. Asi to pre mňa zostane navždy tajomstvom, tak ako pre spotrebiteľa zloženie párku. (Aj tak všetci vieme, že vo väčšine je tak 30% drevotriesky)
Napriek negatívnemu postoju k tomuto "veľdielu" úprimne obdivujem každého kto dokáže robiť dobré vizuálne umenie. Či už sú to grafici, maliari, fotografi, tvorcovia komixov. Klobúk dole. Ako človek, ktorý má estetické cítenie tupej sekery toto uznávam. Čo už. Nemôžem vedieť všetko (ale nemuselo by toho byť ani tak málo :D)


Ďalším odvetvím, ktoré veľmi rád spomeniem a ktoré mi je blízke je hudba. Mnoho hudby je označovanej za strašnú a nanič. Pri tom to je vždy iba o jednotlivcovom vkuse (ako vlastne všetko). Aby som sa ale neopakoval ako čínsky tranzistor pravidelne navštevujúci logopéda, tak Ti drahá čitateľka / drahý čitateľ prezradím, že som sa už k hudbe, v dobách keď som bol ešte mladý a menej fabulózny, už vyjadril, a ten článok nájdeš TU.

Nakoniec nám ostalo písomné umenie. Kto napíše knihu je spisovateľ a teda sa asi o tom veľa hádať nebude dať. Niekto niekde v nejakom vydavateľstve uznal, že to stojí za to, aby to bolo vydané a predávané. To končí debatu o knihách. Avšak, je tu ešte jedna skupina ľudí ktorá sa rada hrá so slovami. Možno si to už, s predvídavosťou krtka unikajúceho pred motykou, uhádla/uhádol. Ide o blogerov. S veľkou pravdepodobnosťou si v tomto odbore aj Ty. Sme umelci?
Myslím, že vyhlásiť nás všetkých za umelcov by bola totálna stupidita. Existuje priveľa blogov, ktoré proste neprodukujú umelecký obsah. Pozrime sa na fashion/celebrity/denníčkové blogy a dokonca aj môj blog. Až na občasnú báseň sa o umenie nesnažím. Vo svojej podstate je v mojich očiach väčšina z nás tvorcami obsahu a zabávačmi. Tu však nastáva problém. Zabávať ľudí je v istom slovazmysle umenie, čo by naznačovalo, že sme umelci, ale nemáme na to obsah, čo znamená že umelci nie sme, a takto sa môžeme točiť dokola ako pes s vyššie spomínaným drevotrieskovým párkom na chvoste. Nakoniec som z týchto vecí vybral menej namyslenú a neutrálnejšiu teóriu. Sme zabávači.

(POZN. AUTORA : Sú výnimky. Ľudia píšuci poviedky a básne používajúci blogy ako spôsob uverejnenia sú u mňa samozrejme umelcami. To je taký najzákladnejší príklad na výnimku.)

Celkový záver je taký, že by najlepšie bolo sa na klasifikáciu vykašľať a sledovať veci, ktoré sa nám páčia bez riešenia hovadín. Je to zložité (ako vidno vyššie) a zbytočné. Pre každého bude umením niečo iné a názory sa budú líšiť. A ešte jedna veľmi veľmi dôležitá vec. Maslo na chleba/párok do rožku/drevotrieska do párku je nebyť konzervatívny. Keby boli od dávnych vekov ľudia v umení konzervatívny nikam by sme sa nepohli a doteraz by sme čítali básne s rýmom AABB, len preto, lebo "tak sa to robí". Vďaka tomu, že sa vždy posúvame je umenie stále zaujímavé a páči sa skoro každému aspoň v nejakej forme. Užívajme si veci, ktoré nám prinášajú radosť bez nejakého zbytočného delenia, ktoré aj tak nikdy nebude objektívne.

Drahá čitateľka / drahý čitateľ, sme na konci tohto výplodu mojej mysle.
*Autor si ide urobiť kakao, lebo dostal chuť na čokoládu.*
Mňam! No každopádne dúfam, že sa článok páčil. Ak ma chceš odmeniť urob tak hodnotením, lajkom, šírením po soc. sieťach alebo komentárom. Ak nepoužívaš RSS a chceš vedieť kedy niečo zas vydám je to fanpage, kt. nájdeš TU.

Súhlasíš? Nesúhlasíš? V čom? Daj mi vedieť v komentároch. :)
Tento týždeň aj špeciál. Rád by som napísal ďalšie Otázky a odpovede a tak by som bol rád ak by si mi v komentoch nechal aj nejakú otázku. Ak chceš vidieť ako u mňa cca také Otázky a odpovede vyzerajú nájdeš ich TU.

Ja zatiaľ padám do preč ^^
Ahoj?
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Aerosol Aerosol | Web | 20. srpna 2014 v 14:42 | Reagovat

Už som si hovorila, kam si sa podel :D
Táto téma kvality obsahu blogov a ich zmyslu teraz tuším zažíva svoj rozkvet, lebo zo všetkých strán sa na mňa valia špekulácie, kritika, filozofovanie a iné výplody kognitívnych procesov mozgu týkajúce sa tohto. Aby som vyjadrila svoj názor... Blogeri, ktorí tvoria naozaj kvalitný obsah (a nemusia to byť len poviedkári a básnici), už strkajú prsty do umenia. Potom je tam taká nižšia vrstva blogerov s celkom kvalitným obsahom, ktorí na sebe naozaj pracujú, aby tiež mohli strčiť prsty do umenia, potom sú priemerní, ktorým to tak vyhovuje, podpriemerní, ktorým to tak vyhovuje alebo sa snažia zlepšiť, a ešte skupina priemerných a podpriemerných, ktorí si myslia, že umenie držia v hrsti :D
Toľko odo mňa... A kvôli tebe som dostala chuť na kakao! :/

2 Petrika Petrika | Web | 20. srpna 2014 v 19:24 | Reagovat

Pre mňa je umením niečo, čo ma zaujme :] som totižto celkom náročná :D či už ide o hudbu, knihu alebo film.. samozrejme, čiernu kocku na bielom výkrese za umenie nepovažujem :D

Musím povedať, že mám rada zabávačov, povedala by som, že je to jedno z najťažších umení, ktoré sa nikde nedá naučiť :D a blogeri tam patria [ isteže nie všetci ], ale veľmi sa vždy teším, keď na nejakého narazím :]
Na druhej strane si často bijem svoju hlavu o monitor, keď niekedy tak čítam tie výplody :D . Stretávam sa s tým pomerne často, keďže som vyhľadávač fanfiction :]
Avšak sto ľudí, sto chutí :]

3 Sugr Sugr | E-mail | Web | 20. srpna 2014 v 20:37 | Reagovat

A já si říkám, co tu máš za hnědý čtverec... :-D  :-D  :-D a sakra, ono je to umění! O_O
Jak víš píšu rýmy, básničky, říkánky, vyber co se ti líbí, taky je možnost - blbosti, proč ne, jen nikdy nechci psát podle nějakých pravidel, podle druhů veršů, haiky apod., nechci psát podle někoho či něčeho kdo to básním určil, to, jak mají vypadat. Chci a budu psát "moje" výmysly, mé nesmysly to, co se líbí mně a vzniklo to v mé hlavě, duši a srdci. Vím, postavila jsem se tak proti mnohým literárům nejen zde na blogu, ale věř či né, je mi to putna!
I tvůj rozbor mé včerejší básničky beru jako tvou "připomínku", jen věř či né, slovo "vůl" bylo první co mě napadlo... :-D Jen..., můj blog je přeci jenom takový decentní, slušný, ba přímo mravný - abych zas nepobouřila puritánky a nemusela i druhý blog zrušit! O_O
Kakao nemusím, ale dobré nescafé s cukrem a pohankovým zajdou - mňam!
A článek jsi napísal pekne, chválim! :-)

4 Sugr Sugr | 20. srpna 2014 v 21:02 | Reagovat

Jsem z toho zmatená, odpověděla jsem ti v mém předešlém komentáři špatně, já tam totiž toho "vola" mám - je to poslední slovo v básničce. Ty by jsi chtěl aby jich tam bylo víc? :-D  O_O

5 Deana Deana | E-mail | 20. srpna 2014 v 22:35 | Reagovat

Ja si myslím, že umenie je niečo, čo považuje za umenie aj autor... pretože ak pri tvorení zažil nejakú silnú emóciu, precítil všetko čo do tej tvorby dal - je to umenie...aj keď ten bordový štvorec je možno kontroverzný, niekomu - alebo určitej skupine ľudí - symbolika práve tej farby niečo znamená...je to ako keď si s kamarátmi poviete nejaké slovo a zrazu vybuchnete od smiechu, pretože nik nepochopí prečo sa smejete na takej kravine...čiže áno, "žiaľ" aj uhoľ pohľadu sa dá preniesť na next level... pre takú matku môže byť umenie aj ten 5 nohý kôň, ktorý vyzerá ako odstrelený holub voziaci sa na traktore - pretože jej ho dieťa dalo z lásky...aj keď samozrejme ľudská hlúposť pracuje na plné obrátky a niekto chcel zbohatnúť na tom bordovom onom, ale to už my nevieme, neboli sme tam.

Ale zas. Človek rád súdi... a definuje čo je umenie a čo nie... nuž, svojim spôsobom môže byť umenie všetko a nič.

Takže:
1. Zbavte sa súdnosti a prestaňte používať nálepku "umenie". Ťažké, nie?
2. Vyrobte si svoj okruh umenia. A pred ostatným zavrite oči. (Aj keď nezvracať z Justina Biebera je ťažká úloha.)

O tom toľko, nyaaa my friends.

6 womm womm | E-mail | Web | 21. srpna 2014 v 0:12 | Reagovat

[1]:Ono hlavným účelom toho článku nebolo kecať o kvalite blogov :D Ale zamotal som sa tam na veľmi veľmi dlhú chvíľu, to musím uznať. A čo sa Tvojej klasifikácie týka, je zaujímavá. Dobrý materiál na zamyslenie sa (aj keď som tvrdohlavý a asi svoj názor pred sebou samým obhájim).
Ďakujem za názor :3
Ou a vydávam raz do týždňa netreba sa ľakať :D

[2]:Fanfic? Ach jaj to si viem predstaviť, že si hlavu musíš búchať pomerne často xD Tam niektoré autorky (myslím, že sú to na 99% ženy nie? :D) fakt fakt ulietávajú privysoko. V podstate sa zhodujeme ale na križovatke medzi zabávačom a priamo umelcom si ty vybrala druhú cestu :P
Vďaka za názor :3

[3]:Ďakujem za pochvalu :) A robíš dobre. Keby všetci písali uniformne bolo by to veľmi nudné a okrem toho to čo robíš funguje. Nemám rád kávu :D Je príliš horká. Kakavko for the win jednoznačne. Si dáš ráno a hopky šupky hneď máš krajší deň :D
Samozrejme svoj názor dovysvetlím na Tvojom blogu.

[5]:S tvojím "Takže" návodom súhlasím, čo sa prvého bodu týka, aj som to v článku uviedol. Ten druhý bod je nič moc, pretože napríklad mňa zaujímajú všetky veci okolo aj keď ich za umenie nepovažujem :P Ale každopádne veľmi zaujímavý pohľad na vec. To prirovnanie o kamarátoch je tiež zaujímavé. Ono je to zasa také ... neviem k tej kocke sa asi nepremôžem xD Každopádne vďaka za názor :) :)

7 Deana Deana | E-mail | 21. srpna 2014 v 1:14 | Reagovat

Jasnačka, ono zvedavých ľudí zaujíma široké spektrum "predmetov". Ale je to sranda, ako možno význam niektorých slov poprevracať ako sa nám páči. Viď ako tento "múdry blbec" si povedal, že vykydá trošku červenej na plátno a pomenuje to nejakými slovami obsahujúcimi prudko hĺbavé myšlienky, napríklad "Prvá menštruácia rusalky za mesačného svetla počas oslavy nezávislosti bonsajových liliput-pútnikov" a bum! Má prachy! To, že si to niekto kúpil nie je jeho problém. Stačilo posypať hovno ligôtkami a máme diamanty. Môj "takženávod" bol mierne sarkastický samozrejme, aj keď len mierne :) ... inak skoro som zabudla, veľmi pekne píšeš.

8 Lokusta Lokusta | E-mail | Web | 21. srpna 2014 v 17:07 | Reagovat

Otázka "Čo je to umenie?" je rovnako zapeklitá ako otázka "Čo je to klišé?". Dá sa na ňu odpovedať len filozoficky, kde to na otázku, či je to kvalitné/nekvalitné dielo, sa dá odpovedať jasne. Myslím, že každý normálny človek nájde rozdiel medzi týmto: martinus.sk/?uItem=145348 a týmto: martinus.sk/?uItem=161562

9 galaxyyy galaxyyy | Web | 21. srpna 2014 v 18:37 | Reagovat

hm, nejaky jednofarebny, dvojfarebny stvorcek.. chapem, ze pre toho, kto to namaluje, to moze znamenat hocico, moze tym nieco vyjadrovat, moze to mat pre neho cenu, ale tiez nechapem, kto by si to preboha kupil a tiez, ze naco :-D
suhlasim so zaverom, povedat nejaku definiciu umenia je blbost.. pre mna je to nieco divne, co ma zaujme a povazujem to za pekne, alebo vlastne by som mala byt ticho, lebo robim blbost, ked sa to snazim definovat, pricom uplne have no idea ani co umenie pre mna znamena, nedava mi to zmysel, teraz si ma zamotal, dik ..:-D
hmmmmmmmmmm umenie netreba vysvetlovat, ono v nas nieco evokuje.. asi tak to vidim ja

10 Bocian Bocian | E-mail | Web | 21. srpna 2014 v 22:12 | Reagovat

Nechcem sa pretvarovať za veľkého umenovedca, mimochodom, teší ma kolega Slovák :-D, ale pri tvojej definícii umenia mi chýba jedno jediné prosté slovo: originalita. V spoločnosti sa podľa môjho chabého názoru za umenie považuje čosi nové, inovatívne (čo samozrejme ďalej zahŕňa tebou zmienené znaky). A to rozdeľuje knihy na ľúbostné braky bez akejkoľvek novej myšlienky a metaforicko-alegoricko-epitetonické eposy o veľkoleposti ticha.

A blogeri, tvorcovia akéhokoľvek textu na tomto priestranstve... Sme zronení, že si nám takto chladne vytrhol status: "zaslúžilý umelec" z profilov :-D. Samozrejme máš pravdu, niekedy donkonca ani tie tvorivo ladené blogy (napr môj :-D) nie sú žiaľ ničím hodnotnejšie než rutinné denníčky.

11 womm womm | E-mail | Web | 21. srpna 2014 v 22:27 | Reagovat

[7]:Ďakujem za pochvalu :3 Zahriala moje malé oranžové srdce :) A ľudia si očividne radi kupujú hovno v pozlátku. A s tým múdrym názvom máš pravdu. Ten obraz sa volá "Krvavé zrkadlo" alebo proste niečo čo obsahuje krv a zrkadlo :D

[8]:Nedá sa nesúhlasiť ^^ Vďaka za názor :)

[9]:K tomu zamotaniu ... aj nabudúce :D A je to blbosť. Ale čas od času blbosť treba spraviť. (Článok si videla)Tvoja teória je pravdaže správna aj keď intuitívna. Aj keď ... intuitívnosť je niekedy najlepšia cesta no ... tak si mi zmotanie vrátila xD Ďakujem krásne za názor :3

[10]:Takisto ma teší pán kolega ;-)
Skvelý postreh! Jedna z vecí na ktoré som zabudol a za ktoré sa môžem hanbiť. Vďaka za tento postreh. Dokonca pekne zapadol do tej mojej "definície".
Sakra nechcel som nikoho zroniť :/ I am so sorry. Trošku ma chráni to, že som ten status odobral aj sebe samému xD Aspoň niečo :-D

12 Eben Eben | 2. září 2014 v 12:31 | Reagovat

Umenie má mnoho podôb. Mňa kedysi prekvpailo (to som s mečmi vtedy ešte len začínal) že samurajský meč je v Japonsku predmetom umenia a pri tom je to len hodnotenie kto sa ako vyhral so spôosobmi prekladania ocele a aké vzory alias kresba kovu mu vyšla a ďalšie efekty ako utsuri (tieň za líniou kalenia hamon) nehovoriac o krásnych zdobených súpravách. V Japonsku majú k meču takú úctu že je zakázané masovo produkovať ostré meče šinkeny - teda na cvičenie alebo dekoráciu sa vyrábajú masovo iba neostrené iaitá (napriek masovosti aj tie bývajú dosť kvalitné urobené) zo zliatiny hliníku, zinku a pod. Lebo akýkoľvek tupý meč z ocele by mohol byť považovaný za národný poklad - keďže ešte stále je veľa mečov von z Japonska a veľa Amíkov často krát nevie čo to majú na povale zač. Nemám rád Američanov za to čo urobili Japoncom v 2. svetovej a po nej ale na druhej strane práve vďaka konfiškácii mečov Ameriťčanmi sa toto umenie meča - Nihonto(nihon=japonský, to=meč) dostalo do sveta za obzory Japonska. Takže aj takto sa môže šíriť umenie. Inak si myslím že umenie je akási nadprirodzená sila ktorá je zamesou niečoho božského a démonického dokopy, príklad: Bol som nedávno na Hiromi hrala úžasne: "jako ďábel" ľúbozvučne ako harfy anjelov. :)Inak ale ťažko povedať čo je umenie či aj tie meče alebo či nebodaj aj pekne zacvičená kata 8. danom alebo či aj ten štvorec nebodaj. (možno autor naniesol tú farbu tak dobre a kvalitne že nevidno ťahy štetca a mohol sa inšpirovať japonským minimalizmom až zen-budhizmom) Inak vždy uznávam a  citujem môjho učiteľa: "Všetko čo hodnotí človek je len subjektívne nikdy nie objektívne." To by vysvetľovalo prečo je v tenise orlie oko a vo futbale sa ho boja zaviesť. :)

13 womm womm | E-mail | Web | 2. září 2014 v 17:21 | Reagovat

[12]:Zas som sa niečo naučil :) Celkom zaujímavé veci si tu spomenul. Ináč nie je Eagle eye v golfe keď trafíš na prvý šup jamku? :D Alebo to ma len skazili videohry? Neviem :D Každopádne vďaka za zaujímavé čítaníčko v komente :)

14 daeris daeris | Web | 2. září 2014 v 17:37 | Reagovat

V tom, co se nedá považovat za umění, se naprosto shodujeme. Jestli někdo označuje bordó čtverec jako umění, to bych já mohla třeba posmrkat kapesník, vlízt k nám do galerie a nabízet ten kapesník náhodnejm návštěvníkům a řikat jim, že tohle jsou "umělcovy soply" a že si to prostě musej koupit, že to je limitovaná edice...určitě bych vydělala nejmíň milion.

15 zpravicqy zpravicqy | Web | 3. dubna 2015 v 22:34 | Reagovat

Já asi považuji za umění úplně všechno. Věci záměrně či nezáměrně stvořené člověkem, ale i přírodu. Umění není umělé. Nemusí to být ani statická nebo reálná věc. Docela zajímavé mi přijde, když se kýč nebo něco ošklivého překlene v umění. Je to krásně subjektivní.
Naše učitelka jednou řekla spolužákovi: "Víš jak je něco tak hnusný, až je to hezký? Tak to není tvůj případ." To mi přišlo vtipný, protože ono to bylo fakt tak hnusný, až to mělo něco do sebe.
Já bych si klidně čtverec na zeď pověsil. Jeho hodnota je tak zrůdná, že mu to dává umělecký rozměr sám o sobě. :-D

16 womm womm | E-mail | Web | 5. dubna 2015 v 11:51 | Reagovat

[15]:Zaujímavý pohľad na vec ... na druhej strane neviem či chcem mať až niečo tak zrúdne hodnotné doma :-D

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama