Muahahaha ( Alebo : Podstata človeka)

5. července 2014 v 16:05 | womm |  Názory/Úvahy
Jó napot kivánok! (Maďarčina na tomto blogu naozaj chýbala :D)

Milá čitateľka/ milý čitateľ rozhodol som sa, že nebudem flákač a keď sa už pred najhoršími obednými horúčavami ukrývam za svojim noťasom, tak niečo napíšem. Čo také?

*Autor si s povzdychom prehrabe novo ostrihané vlasy, s ktorými vyzerá ako premotivovaný Skrillex wannabe po počas odvykačky a ešte s tým je aj spokojný (pardon, musel som)*

Mám veľa kamarátov (pred pol rokom by som neveril, že toto bude môcť vysloviť...) a veľa z nich má veľmi zaujímavé svetonázory a názory bez iných slovotvorných predpôn a prípon. A tak sme sa raz s jednou skvelou kamarátkou bavili o človeku a zistil som, že podľa mňa je podstatou človeka zlo. Prečo? O tom sa tu ideme baviť.

Už tradične všetko toto sú subjektívne názory autora a jeho fabulóznej mysle. Prípadnú preukázanú neschopnosť ospravedlň, ešte som o pol tretej poobede netvoril.

Ako teda vidím človeka ja?

Ľudská bytosť je, ako všetci vieme, cicavec a teda živočíšny druh. Z toho mi potom vyplýva, že sme len ďalšie zvieratá okupujúce túto planétu. Nevidím dôvod sa klasifikovať ináč. Sme proste len inteligentnejšie zvery so sklonom k megalománii. A s balíčkom vlastností, ktoré sú aj kladné aj záporné a myslím, že ich má asi každý. Napr. taká povrchnosť, ktorú som rozoberal nie tak dávno v článku, ktorý nájdeš TU, alebo sebeckosť, krutosť, agresia a aby sme nekrivdili tak aj milota, súcit a iné dobré veci.

"Ale tak to máme aj dobré aj zlé v jednom Ty ugrofín!"

To je síce pravda, ale ktoré z týchto vlastností sa prejavia ľahšie? Podľa mňa je ľahšie ublížiť neznámemu ako nájsť v ňom zaľúbenie. Je jednoduchšie posunúť sa vpred na úkor iného, ako posunúť vpred iného na úkor seba, nie? Radšej si z rožka a tresky odhryznem ja ako niekto iný. (Potravinárstvo nesmie chýbať...) Ublížil si mi, ublížím ja Tebe! (Ľahšie ako odpustiť, že? A ten pocit zadosťučinenia sladký sťa poľský med...). Z tohto som usúdil, že máme bližšie k zlu ako k dobru. A teda ak by som mal stavať človeka ako stavebnicu z mäkčeného PVC, lebo z toho je teraz všetko, tak by jadro bolo z kociek čiernych.
Takže kvôli tomuto si o človeku myslím to čo si myslím.

Ale je človek zlý napriek svojej podstate?

Nemyslím. Tu prichádza na rad morálka, hodnotový rebríček, rozoznávanie dobrého a zlého a ďalšie veci, ktoré odlišujú človeka od dvojnohého kombajnu s osobnostnými problémami. Prehlásiť, že ľudia sú proste zlí by bolo ako prehlásiť, že fast foody sú zlé. Somarina! (samica somára? xD) Áno, možno ten burger obsahuje viac látok z karimatky ako z mäsa, ale raz za čas musíme zjesť niečo nezdravé len preto aby sme vedeli, že sme ľudia nie?

Existujú aj ľudia dobrí v pravom zmysle slova. Poznám osoby, ktoré naozaj doprajú iným viac ako sebe, snažia sa pomáhať a všeobecne byť prospešní. To sú ľudia, ktorí zlé vlastnosti potlačili do úzadia skoro úplne, začo pred ními skladám svoj imaginárny klobúk v tvare syra. Kým to človek nepreháňa je to fajn...

Nepreháňa?

Presne. Dobrota je jedna vec, ale nútenie sa do vecí je druhá. Ak je niekomu samaritánstvo prirodzené tak nech sa páči, ale u niektorých ľudí to pôsobí fest umelo. Dobrotu netreba siliť... potom mám pocit, že tak človek stráca svoju identitu, pretože ju nasilu prepisuje.
Rozumiem, že páčiť sa a byť kamarát s každým koho človek stretne je príjemnou masážou ega a jeho pohladením v jednom, ale ľudia potom nepoznajú vlastného "kamaráta".
A čo, že som vrtošivý, náladový, miestami nepríjemný (sem tam skôr len miestami príjemný), aj tak sa nájdu ľudia, ktorí cez to vidia a majú ma radi. A ja môžem byť kľudný, že fakt majú radi mňa. Nemusím byť ani najlepší človek na svete. Stačí obyčajná morálka a neubližovanie ostatným ľuďom. To stačí tak všeobecne, aby sa našli ľudia , ktorí budú mať danú osobu radi.

A čo si akože týmto článkom dokázal?

Týmto článkom som toho dosiahol toľko čo opitý pri múre. Ja som sa vyprázdnil a na múre (rozumej blog) po mne niečo zostalo. Neprišiel som k žiadnemu obrovskému, svetobornému záveru len ma baví uvažovať o človeku lebo je zaujímavejší ako trebárs nízkotučný jogurt. Ak Ťa to láka skús sa aj Ty drahá čitateľka/drahý čitateľ zamyslieť nad touto témou. Možno sa, tak ako ja, dozvieš veľa nových vecí aj o sebe.

A teraz sa s týmto motivačným posolstvom prudkým ako mliekarova ranná stolica rozlúčim, lebo tu moja niť myšlienok našla nožnice.
Daj mi vedieť o svojom názore v komentároch, poteš ma hodnotením, lajkom alebo tento "múr" (ako ma tamto napadlo...) ukáž kamarátom na soc. sieťach. Za všetky ohlasy som vďačný. Ak ma nemáš dosť pripoj sa na známej soc. sieti do fanpage-u, kt. nájdeš TU. Občas tam prihodím niečo navyše.

S nenápadnosťou slona tancujúceho v baletnej sukni na diaľnici odoberám preč.

Szia? … Je to príliš? Tak fajn ... Ahoj?
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 sayuri sayuri | 5. července 2014 v 17:26 | Reagovat

a som slávna, lebo si ma spomenul na blogu :D  ale pomohol si mi momentálne jednou myšlienkou: A čo, že som vrtošivý, náladový, miestami nepríjemný (sem tam skôr len miestami príjemný), aj tak sa nájdu ľudia, ktorí cez to vidia a majú ma radi. A ja môžem byť kľudný, že fakt majú radi mňa.
Svätá pravda. Vďaka. :)

2 Narween Black Narween Black | Web | 5. července 2014 v 18:11 | Reagovat

Zase skvelý článok, aj napriek mojej momentálne vrtošivej nanič nálade si mi vykúzlil úsmev na tvári. Vďaka ti za to. Aj o vážnych veciach píšeš zaujímavo, vtipne... skrátka rozkošne. Vlastne opäť so všetkým súhlasím... azda len... ako si dovoľuješ tvrdiť, že ľudia sú zaujímavejší ako nízkotučné jogurty ?!! Každý jogurt je výnimočný! Mňa napríklad čistou náhodou baví uvažovať práve o nízkotučných jogurtoch. Čo vieš, možno sa na zemi nachádza nejaký mimoriadne zaujímavý jogurt, o ktorom by stálo za to napísať menší článok, úvahu či umelecký opis... ;-) A neuškodilo by uverejniť fotku tvojich ostrihaných vlasov, opis tvojho účesu ma totiž nadmieru zaujal a som toho názoru, že by ho stálo za to vidieť :D

3 womm womm | E-mail | Web | 5. července 2014 v 19:06 | Reagovat

[1]: Som rád, že som pomohol a snáď aj pobavil ^^

[2]:*červená sa* vraj som rozkošný chichichi :D :D .. wow to bolo aké ženské :D no neviem .. musím sa nad nejakým tým jogurtom zamyslieť...a fotka... keď nejaká poriadna niekedy vznikne tak možno :D :D

4 Sassy Sassy | Web | 9. července 2014 v 17:52 | Reagovat

Plánovala som okomentovať jeden vtipný článok a navždy zmiznúť. Typicky pre mňa. Ibaže... damn, mňa to tu zaujalo. Potom som plánovala si chvíľu čítať, absorbovať niečo z tvojich myšlienkových pochodov a následne zmiznúť. Lenže si mi to zase prekazil... pretože s tebou nesúhlasím.

Tvoja charakteristika človeka sa do bodky zhoduje s mojou, to áno. Ale našou podstatou podľa mňa nie je zlo. Opísané vlastnosti možno platia (u niektorých indivíduí, napríklad na mňa niektoré veci nesedia, ale ja som samovrah), no nenazvala by som ich zlom. Väčšina je proste pud sebazáchovy, ten nie je dobrý ani zlý.

Podstata človeka tiež nemusí byť vyslovene dobrá alebo zlá. Myslím, že každý z nás je natoľko komplikovaný, že by bolo trúfalé takto nás škatuľkovať. Čo môže byť dobré pre jedného, je zlé pre druhého, kopu vecí je neutrálnych...

Anyway, so záverom súhlasím. Mať rád sa dá úplne v pohode aj napriek tým menej pekným vlastnostiam. Už sa mi stalo, že som niekoho mala rada práve pre ne.

Aj keď s niektorými vecami nesúhlasím, tvoj štýl písania mi vážne sedí a názory máš zaujímavé. A hlavne odôvodnené, to oceňujem. Asi sa tu budem vyskytovať častejšie.

(Nehovoriac o tom, že aj ja chcem vidieť vlasy, všetko, čo sa týka ryšavých vlasov, ma zaujíma a núti reagovať! :D)

5 womm womm | E-mail | Web | 9. července 2014 v 19:47 | Reagovat

[4]:môhli by sme polemizovať o tom, že pud sebazáchovy je čistá sebeckosť :P ale jop ... uznávam aj na Tvojej teórii niečo je.

Som rád, že Ťa bavím :)A budem len rád ak sa tu budeš vyskytovať ^^
A mňa nútia reagovať len moje vlasy na ktoré som citlivý :P

6 Sassy Sassy | Web | 9. července 2014 v 19:57 | Reagovat

[5]: Máš pravdu, pud sebazáchovy je v podstate krajšie pomenované sebectvo :D Dokonca o DNA je teória (no, teória - celá kniha), že je to "gén egoista," ktorému ide iba o to, aby sa prenášal ďalej. Je to nevyhnutné pre život, preto to podľa mňa nemôže byť vyslovene zlé. Ak sa to nepreháňa, samozrejme. Alebo možno aj "zlo" je relatívny pojem. Kto určuje hranice?

Okay, nechcem písať stostranový komentár. Ale nútiš ma premýšľať ešte viac, ako to robím sama od seba. To je... z mojej strany obdivuhodné :D

7 Oto Oto | E-mail | 5. listopadu 2015 v 20:01 | Reagovat

Klobúk v tvare syra má predsa Kouďák, čéče! Rád by som tu videl nejaký jednoznačnejší záver... poznám jedného týpka, čo tvrdil, že pravou ľudskou prirodzenosťou je napadnúť odlišnú komunitu, vziať im čo majú a tak sa rozširovať. A to je názor s ktorým by som si rád vytrel riť, pretože dotyčný si podľa mňa iba neuvedomil, že danú vec, čo cíti v sebe pripisuje všetkým ostatným. Dobrotu netreba siliť, ale nenapadlo mi že by si niekto masíroval ego tým že je "kamarát s každým".//prečítal som: slonotvorných predpôn :D

8 womm womm | E-mail | Web | 23. prosince 2015 v 21:22 | Reagovat

[6]: som rád :-)

[7]: písal som predsa, že som dosiahol toľko čo opitý pri múre :P

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama